Wannabe Chef

Egészséges reggelik 3. rész (Vendég bejegyzés My Rawsome Lifetól)

Azt gondolom, hogy a száz százalékosan nyers étrendre való átállás mindenkinek a saját megítélésétől függ. Több barátommal, rokonommal kapcsolatban tudom, hogy számukra a nyers étrendre való átállás a lehetetlenséggel lenne határos. Én személy szerint Márta nyersétel blogját (My Rawsome Life) már régóta követem,  mert lenyűgöz, hogy a gyümölcsöket milyen sokoldalúan képes felhasználni. Az édes íz eléréséhez datolyát, érett banánt használ, és kedvenc gyümölcse az őszibarack. Fiatal, vidám, kedves,  remélem egyszer személyesen is lesz alkalmam megismerni őt. Egy nyers, vegán reggeli gyümölcskása receptet küldött nekünk, és a recept után interjút is olvashattok vele, hogy jobban megismerjétek őt. Látogassátok meg a blogját és kövessétek a Facebookon is!

Nyers vegán reggeli gyümölcskása

Márti ezt írja erről a finom gyümölcskásáról: “Nem, ehhez a recepthez nincs szükség semmi olyanra, amiről azt sem tudod pontosan, hogy kell kiejteni. Az én szabályom mindig az egyszerűség és nem utolsó helyen áll a gazdaságosság sem 🙂   ”

Hozzávalók:

2 érett, pöttyös banán

6 őszbarack (én fehérhúsúból csináltam)

mentalevél

egy marék bármilyen bogyós gyümölcs/meggy/cseresznye/málna/josta  (opcionális)

 

Az egyik banánt összeturmixoltam 4 barackkal, majd a maradék gyümölcsöt belevágtam a turmixba. Villámgyors, kellemesen édes, laktató, energiát ad egész délelőttre!

DSC_2363

*************************************************************************

Interjú Gáldi Mártával, a My Rawsome Life blog írójával…

Miről szól számodra a nyers táplálkozás és mi győzött meg téged erről?

Minél több friss szezonális gyümölcsről és zöldségekről. Tudom, hogy sokfajta nyersevő van, sok  bloggal találkoztam, ahol a receptek kókuszolajat, agave-t használnak. Én ezeket nagyívben kerülöm. Ezzel nem azt mondom, hogy ők valamit rosszul csinálnak. Sőt, nagyon örülök, hogy vannak! Csak annyit, hogy én a természetesen előforduló olajakat keresem (avokádó, magok, olivabogyó), banánnal vagy datolyával édesítek. A diétám legjobban a 811 vagy 80/10/10-re hasonlít, annyiban tér el, hogy nem mindig tudom megoldani a bio gyümölcsök beszerzését. Még annyit szeretnék itt leszögezni, hogy a diétám nem fogyókúra, hanem életmód. Igaz, először a gyors fogyás ígérete miatt kezdtem bele tavaly nyár elején, az eddig még soha nem tapasztalt szintű egészség, fittség, amit a vékonysággal együtt kaptam, meggyőzött arról, hogy újra belekezdjek.

A nyers táplálkozással együtt vezettél be más egészséges szokásokat is az életedbe?

Igen! Illetve nem is én vezettem be, inkább úgy fogalmaznám, hogy ez afféle velejárója volt az egésznek. Elkezdtem futni és tornázni. Én az a fajta csajszi voltam, aki, ha félévente kétszer el is ment futni, közben végig arra gondolt, hogy “Le kell fogynom, muszáj futnom.” 😀 Vagy például, ha ettem valami sütit, csináltam pár felülést 😀 Most meg? Annyi energiám és kedvem van sportolni. Azért megyek el futni, mert kikapcsol. Nem csak azt a részét szeretem, mikor hazaérek, hanem közben is. Minden nap tornázok lefekvés előtt, hogy jobban tudjak aludni. Sosem gondoltam volna, hogy valaha ilyen leszek…

Mi okozta (ha volt ilyen) a legnagyobb nehézséget, amikor áttértél nyers étkezésre?

Talán az, hogy nemet kellett mondanom a sok-sok kedves embernek, aki szeretettel készített vagy ajánlott fel nekem olyat, amit nem eszek. Azt hallani az emberektől, hogy “hű mennyire lefogytál”. Mikor ezt mondták, mindig arra gondoltam, mennyire gázul nézhettem ki azelőtt, ha így észreveszik. Vagy azt hallgatni az idősebbektől, hogy “túl vékony vagy” vagy, hogy “ez nem egészséges”.

A családod hogyan viszonyult a nyers táplálkozáshoz? Támogattak ebben?

A családom nagyon jó kis család. Nyitottak a vegetáriánus és vegán dolgokra is, nagyon egészségesen esznek szerintem. Anyukám már beszélt nekem a nyersétkezésről először, de akkor még túl extrémnek tartottam. Ha itthon vagyok sok gyümölcs és zöldség vár mindig. Persze bennük is felmerülnek kérdések, de mivel látják, hogy mennyire jól érzem magam, megnyugszanak.

Mit tanácsolsz azoknak, akik esetleg szeretnének áttérni a nyers táplálkozásra, de még nem mertek belevágni?

Ha valakit érdekel, nyitott rá, szereti a gyümölcsöket, vágjon bele. Megéri kipróbálni! Igazából nem nagy kunszt. Egyáltalán nem nehéz. Azt tanácsolom, hogy mindig legyen nálatok valami számotokra ehető, bármerre mentek, illetve ne legyen semmi számotokra nem ehető, ahol laktok. Igyatok rengetek vizet, egyetek nagyon-nagyon sok gyümölcsöt (eleinte számoljátok ki, hogy megvan-e a napi kalóriabevitelnek megfelelő mennyiség), ne sózzátok agyon a salátákat, ne tegyetek rá olivaolajat, ne vigyétek túlzásba a magevést. És ha nem jön össze valami, ne a McDonald’s-ba üljetek be, inkább egyetek grillezett zöldséget, lecsót, főtt kukoricát. Ne keseredjetek el, ha nem sikerül 100%-osan csak nyers dolgokat enni. Nem az a lényeg. Az egészséged a lényeg. Ez pedig azt jelenti, hogy tilos az önhibáztatás, mert az nem egészséges! 🙂

Van példaképed a gasztronómiában, esetleg a blogírásban?

Főleg külföldi bloggereket és vloggereket követek figyelemmel 🙂 Engem nagyon inspirál és bátorít, ha nézhetem a videóikat és megbizonyosodhatok újra és újra, hogy nem én vagyok az egyetlen. A kedvencem Megan Elisabeth. Nagyon szerény, őszinte, vidám csajszi. Hawaii-ra költözött, hogy télen is nyersen tudjon enni. Hetente tölt fel videókat ide.

Hogyan képzeljük el a konyhádat?

ttes üvegekben csücsülnek a polcon a magok, karobpor, kókusreszelék és aszalt gyümölcs. Ezen kívül pedig van mindenem,zni, ha arra jár.

 

Ha érdekel miket eszik Márti, vagy kérdésetek van látogassátok meg a blogját (My Rawsome Life).

Gáldi Márta és blogja elérhető az alábbi linkeken

Blog

Facebook

Fotó, szöveg: Gáldi Márta

******************************************

Gyere és látogass el a Facebook oldalamra vagy kövess az Instagramon és a Pinteresten.

Háztáji csemegék: friss, házi sajtkrém

Sajtkrémet akkor készítettem első alkalommal házilag, amikor a 3 éves B. szülinapi tortájával kísérleteztem. A piskótát kókuszcukorral, a krémet pedig bolti mascarpone helyett házi sajtkrémmel és eperrel kevertem, nagyon finom lett! Ehhez a házi sajtkrémhez semmi más nem kell, csak joghurt és nem árt, ha van nálunk otthon egy laza szövésű textília, például egy hagyományos textilpelenka, de tiszta póló is alkalmas erre a célra, amin keresztül le tud csepegni a savó.

Kibélelek egy szűrőt laza szövésű textíliával vagy pelenkával és beleöntöm a joghurtokat, bebugyolálom, majd ezt az egészet ráhelyezem egy nagy tálra. Annyi joghurtot használunk amennyit szeretnénk, az adag tetszőlegesen módosítható, növelhető. A 175 grammos, natúr joghurtokat használom, így 5 doboz joghurt felhasználásával körülbelül 30-35 deka kész sajtkrémem lesz. 3-4 óra csepegés után fogyasztható vagy keverhető máshoz. Néhány napig eláll a hűtőben, nekünk 1-2 nap alatt elfogyott. 🙂

A lecsepegett, visszamaradt savót süteményekhez, levesbe lehet felhasználni, és önmagában is jó (segíti az emésztést).

10522025_10152617671873383_1618893048_n

Feltétek és egyéb variációk házi sajtkrémhez:

1. Torta krémjéhez így keverjétek: 25 dkg sajtkrém + 2 dl sűrű natur joghurt + 1 ek juharszirup + fél vaniliarúd kikapart magja és 25 dkg eper, málna vagy más nyári bogyós gyümölcs

2. Puha gyümölcsökkel, kisebb babáknak pürésítve

3. Almapüréhez, banánhoz nagyon finom keverve

4. Vacsorára vagy piknikre szendvicsbe (sózva, zöldfűszerekkel keverve, fokhagymával és snidlinggel ízletes túrókrém)

5. Mártogatósnak sárgarépához, kígyóuborkához, cukkinihez

6. Bármilyen recepthez bolti mascarpone, sajtkrém és túró helyett használhatjátok

7. Müzli mellé édesítve, de a babáknak daráljuk meg, amíg nem tudja elrágni

8. Friss pirítóssal nagyon kellemes falatoznivaló, próbáljátok ki

Friss házi sajtkrém

Gyere és látogass el a Facebook oldalamra vagy kövess az Instagramon és a Pinteresten.

Egészséges reggelik 2. rész: Lenmaglisztes kenyér

Régóta kísérletezem lenmagliszttel. Legalább három receptre leltem a neten, mire megtaláltam a megfelelőt. A keverés kényelmesen, nagyjából 5 perc alatt megvan, éjszaka kelesztem, és mivel sikerült eltalálnom végre a lenmagliszt arányt, senki meg nem mondja, hogy itthon sütöm.

A lenmagliszt egyébként káliumban, magnéziumban, foszforban, kalciumban, nyomelemekben, élelmi rostokban gazdag. Mindemellett értékes fehérjéket, B-, A- és E-vitaminokat valamint lenmagolajat is tartalmaz. Hasznos forrása a vasnak, a kénnek, a cinknek és a klórnak is. Rendszeres fogyasztása segíti a gyulladásos folyamatok, egyes allergiák, a magas koleszterinszint, a magas vérnyomás, a vérrögképződés és a bélbetegségek megelőzését.

Meggyőződésem, hogy a recept rozsliszttel vagy tönkölyliszttel is működik (ugyanilyen arányban), de kísérletezni fogok tovább. A magokat kihagyom belőle, hogy B. is barátkozzon ezzel a kenyérrel nálunk, de opcionálisan benne hagytam a hozzávalóknál, próbáljátok ki így is. Ne a boltban kapható levegősebb kenyérre, hanem sokkal sűrűbb, laktató fajtára  számítsatok. Megvárom, míg kihűl, és csak utána szeletelem.

Lenmaglisztes kenyér

 

Lenmaglisztes kenyér

Hozzávalók:

150 ml joghurt

kb. 205 ml meleg víz (fontos, hogy a két folyadék együtt 355 ml legyen)

16 gr szárított élesztő (32 gr-os express szárított élesztőt vettem és annak a felét használtam fel)

1 evőkanál tengeri só

fél bögre lenmagliszt + 3 és fél bögre finom fehér liszt

(a recepthez 250 ml-es bögrét használtam)

lenmag, tökmag, szezámmag (kb. 1 evőkanál, ízlés szerint, opcionálisan)

negyed bögre zabpehely a külső beborítására (opcionálisan)

Elkészítés

1. A nagy keverőtálba öntöm a joghurtot és a meleg vizet, alaposan átkeverem. Hozzáadom a sót és az élesztőt. Állni hagyom, majd a lisztek s végül a magok következnek. Összekeverem, de csak annyira, hogy ne maradjon száraz, lisztes felület.

2. A konyhapulton hagyom reggelig, tiszta konyharuhával letakarva. Ha nem este keverem, akkor kb. 6 órát hagyok a kelesztésre.  

3.Reggel, a megkelt tésztát kiborítom enyhén lisztes nyújtódeszkára. Megforgatom a lisztben, és a zabpelyhet rászórom a maradék kis lisztre, s megforgatom ismét benne a kenyeret, majd a kis francia kenyérsütő formába, vagy hasonló kisméretű formába helyezem az elkészült kis cipót.

4. Berakom a sütőbe (jelen esetben elektromos) és kb. 170-180 fokra, légkeverésre állítom, én 40-50 percig sütöttem, tűpróbáig, fedés nélkül.

Inspiráció:

http://beastie-bistro.blogspot.hu/

http://vegasztromania.blog.hu/

Gyere és látogass el a Facebook oldalamra vagy kövess az Instagramon és a Pinteresten.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!