Az utóbbi hetekben nagyon elfoglalt voltam, és hiába igyekeztem minden erőmmel, hogy új bejegyzés szülessen a blogra, nem sikerült. Rengeteg munkám volt (nem csak a blogolás terén), de nem áll meg az élet a Wannabe Chef-en, kértem fel vendégszerzőket, hogy írjanak bejegyzést, erről hamarosan olvashattok majd, illetve nemsokára arról is írok, hogy nemrég miért jártam Csigó Zita foodstylist barátnőmnél (Pasztellbarokk) Felsőpakonyban.
Anya, én tudós leszek, vagy kertész! – ezt mondta nekem B. egyik nap elalvás előtt. Esti mese végén aztán úgy határozott végül, hogy tudós lesz, és később azon is gondolkodtunk, miért nincsen veteményesünk a kertben, pedig lehetne is akár. Most egy recept nélküli bejegyzést olvashattok arról, hogy én milyen okos trükköket vetek be a saját gyerekeimnél ahhoz, hogy egészséges táplálkozásra ösztönözzem őket.
Anya, én tudós leszek, vagy kertész! – ezt mondta nekem B. egyik nap elalvás előtt. Esti mese végén aztán úgy határozott végül, hogy tudós lesz, és később azon is gondolkodtunk, miért nincsen veteményesünk a kertben, pedig lehetne is akár. Most egy recept nélküli bejegyzést olvashattok arról, hogy én milyen okos trükköket vetek be a saját gyerekeimnél ahhoz, hogy egészséges táplálkozásra ösztönözzem őket.
Ha betegség miatt nyűgösebbek a gyerekek vagy csak simán fáradtabbak, ha nem esznek vagy csak keveset esetleg válogatósak, ha nagyon nehéz kikerülni bizonyos alapanyagokat, vagy ha az oviban nem úgy esznek ahogy “kellene”, nem szabad problémát csinálni belőle, ne stresszeljük magunkat, mert a gyerekek otthon nagyon könnyen megérzik a negatív rezgéseket. Amikor napokon át nyűgösek, fészkelődnek sokat elalvás előtt, akkor tudom, hogy gond van és ilyenkor többet beszélgetek velük. De abból nem csinálok problémát, mert a dadus tegnap nem “ugyanúgy” vágta fel az almát nekik az oviban, és abból sem, ha G nem eszik zöldséget, B pedig pici kora óta húst. Segíteni tudok nekik azzal, hogy alternatívákat keresek. Nem azzal, hogy erőltetem, amit (nem) kellene, hanem azzal, hogy ötleteket adok nekik, hogyan szeressék meg a zöldségeket és a gyümölcsöket, hogyan tudom megszerettetni velük játékosan a főzést, hogyan ösztönözhetem őket az egészséges táplálkozásra és milyen módon használják ügyesen a locsolókannát. Lehet hogy nem is fogja megszeretni soha a zöldséget vagy a húst és válogatós marad, de az is lehet hogy szeretni fogja később, de erőltetni, presszionálni, feszültséget csinálni belőle nem kell, mert az jóra nem vezet.
Anyaként az a tanácsom, hogy vonjuk be a babákat a főzésbe, beszélgessenek róla, mint ahogy nagymamáink tették velünk. Hokedlire álltunk és láthattuk, hogyan készül a házilag gyúrt tészta és a húsleves….
1. Amikor csak tehetem, bevonom őket a napi főzésbe, így ha kíváncsiskodnak, talán azt is megeszik majd idővel amit eddig nem szerettek. Saját kenyeret/kalácsot vagy egy gyors süteményt sütünk, vagy csak bevonom őket a főzésbe, mert egyrészt megtanulják hogyan készül egy bizonyos étel, másrészt ezzel is hozzájárulunk az egészséges táplálkozáshoz.
2. Szeletelés, zöldségpucolás, főzéssel kapcsolatos játékok nálam mindig beváltak eddig, mikor nyűgösek voltak, és közben meg lehet ismertetni velük az új ízeket.
3. Boltos játék – valódi zöldségekkel és felszeletelt gyümölcsökkel, élelmiszeres dobozokkal.
4. Asztalterítős, kávézós játék – mindig kerül ki a pohárkák mellé valami, színes zöldség, egészséges hozzávaló, ami előbb vagy utóbb elfogy.
5. Amennyire lehet, támogassuk őket az ízlésükben – lehet keresni más alternatívákat, amit együtt elkészíthetünk velük és egészségesebbek. Fagylalt helyett házi készítésü jégkrémet, üdítők helyett olykor zöldséglé vagy legalább otthon préselt gyümölcs önmagában (mindenféle adalék nélkül), tejbegríz helyett pedig zabkása/porridge, ami ugyanolyan finom tud lenni. Ha több napra előre főzök, sokszor zöldséges vegaburgert sütünk együtt, ami nem tartalmaz húst, így vega babák is enni tudják: spenótos-tofusat vagy vöröslencséset, falafelest.
6. Piacozás – sokszor a hétvégék nálunk vegyesen alakulnak, mert ebédelni megyünk rokonokhoz, vagy mert programjaink vannak. Ha zsúfoltak a hétvégék, akkor a konyhában együtt töltött idő is sokkal kevesebb. Ilyenkor elviszem őket a zöldségeshez, a pékségbe, lehet hogy a zöldségesnél a kezükbe akad valami, amit eddig nem is ettek, de most már jóízűen megennék. Így tudtam meg G-től például, hogy szereti az aszalt áfonyát.
7. Kiskert – ha nincsen kertünk, bent is csíráztathatunk magokat, vagy ültethetünk füszernövényeket is bejárathoz. Egy kis veteményes vagy tanulókert szintén nagyon jó módja, hogy megismertessük a gyerekekkel a zöldségeket, gyümölcsöket és a zöldfűszereket. Vagyis ismerjék, hogy mit esznek, és a dolgos, ügyes kezeikkel hogyan tudják azokból a különféle ételeket elkészíteni. Az a tervem, hogy jövőre a nagy kertünk hátsó részébe egy tanulókertet építek majd nekik, ahol nem csak zöldfűszereim lesznek, hanem saját nyári zöldségkert is. Nagyon rég tervezem már ezt, itt megtanulhatják a szezon alatt a kerti szerszámok használatát is. A krumpli és a paradicsom nagyon egyszerűen kezelhető, a zöldfűszereket is könnyű termeszteni, amiből egy maréknyit segíthetnek leszedni és elvihetnek a salátába belőle. Így még talán a kerti munkát is meg tudják szeretni és kertész is lehet belőlük.
Gyere és látogass el a Facebook oldalamra vagy kövess az Instagramon és a Pinteresten.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: